Tersurat dan tersirat

Salam bloggerz


Pernah tak, kita berada dalam satu keadaan dimana kita berasa serba salah dan selepas itu kita disalahkan?

Aku sekarang berada dalam situasi gampang itu atas kesalahan diri sendiri.

2 minggu lepas

Aku: Takpalah, rasanya boleh kot. Ya, boleh-boleh. Insyaallah. Jangan risau.
Mamat: Ok, thanks.

Semalam

Aku: Rasanya tak boleh la aku nak join ko. Ak rasa aku lebih patut utamakan yang satu lagi. Aku baru sedar yang bla.. bla.. bla.. bla.. Ko ok ke tak?
Mamat: Ok. Takde apa-apa. Ok.

Istilah ok "mamat" itu sebenarnya adalah tidak ok. Dan aku bukan bodoh sebab dalam baca air muka orang aku memang paling handal. Yo!

Dan telahan itu memang benar sebenarnya sebab air muka "mamat" pada hari ini adalah sangat lain sampaikan muka aku pun tak nak tengok.

..........

Aku tak salahkan "mamat" sebab memang aku yang salah. Aku salah sebab buat pandai-pandai. 

Dalam masa yang sama, aku kesiankan diri aku sendiri beb. Kesian diri aku sendiri yang kadang-kadang buat silap bodoh yang sepatutnya tak berlaku dan memang aku dapat elak. Muka toya aku akan bertambah-tambah toya.

Nak membina adalah susah, tapi nak meruntuhkan ambil masa 5 saat saja.

...........

Kesian kan?

Mesti hangpa semua penah alami benda yang sama? Betul? 

Ramai yang pesan, sebelum kesiankan orang lain, kesiankan diri sendiri dulu. Sungguh, betul. 

Simpati itu sesuatu yang patut, tapi yang tak patut adalah kerana rasa simpati, itu akhirnya memusnahkan diri sendiri.

Nak buat macam mana lagi? 

Hadap la selagi boleh. Mungkin ada hikmah disebalik apa yang jadik. Sabar dan sabar.

Nota kaki kiri:

Bodohnya aku.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Tersurat dan tersirat"