Kenapa Aku Suka Cerita Kartun?

Entri di tulis ketika sedang asyik menonton Hagemaru. Hahahahagemaru!


Tak lama lagi, umur aku akan mencecah 24 tahun. Sudah makin tua rupanya. Sangat tidak sedarkan diri kadang-kadang kerana perasan remaja.

Tapi, walaupun umur makin meningkat, aku dah lama perasan sesuatu tentang diri aku yang sangat tak sesuai dengan usia.

Aku suka sangat tengok kartun, sampai kadang-kadang kena kutuk kaw-kaw dengan member serumah sebab channel Astro Ceria 611 menjadi kegemaran. Persoalannya, apa yang buatkan aku suka tengok cerita kartun?

Aku rasa sebab-sebab ni adalah agak logik, bagi orang yang seusia atau lebih tua daripada aku. :)

Buatkan aku ceria
Cerita kartun buatkan aku jadik ceria, ketawa dan tersenyum. Hilang penat lepas balik kerja. Setuju? Antara cerita kartun favorite yang selalu buatkan aku tersenyum adalah Hagemaru. Dan sekarang aku senyum dan ketawa sebab asyik menonton cerita nie.


Buatkan aku bersemangat
Cerita kartun buatkan aku jadik bersemangat, dan sikit sebanyak tolong aku jadik kuat. Contohnya Naruto. Anime Naruto adalah all time favorite aku, yang aku rasa sampai bila-bila pun aku akan suka dengan anime ni. Tak pernah miss walaupun satu episod atau komik. Gigih dan semangat Naruto selalu saja pengaruhi aku. Kalau aku rasa down dan kecewa, aku akan tengok anime Naruto ataupun baca komik untuk kembalikan semangat aku. Sangat subjektifkan? Selalu jugak tengok Fairytale!


Tip-tip kekeluargaan
Banyak cerita kartun selitkan tip-tip kekeluargaan. Contoh paling tepat cerita Fukuchan. Doremon juga. Dalam kartun Fukuchan, memang sangat banyak tip-tip kekeluargaan yang diserapkan. Macam mana mak, ayah, dan atok Fukuchan handle Fukuchan yang macam-macam ragam. Tak percaya? Cuba tengok! Oh lupa plak. Crayon Shin Chan jugak banyak selitkan elemen kekeluargaan, walaupun Shin Chan ni kelihatan seperti budak yang separuh sengal.

Nilai persahabatan
Banyak kartun terapkan nilai-nila persahabatan. Fukuchan, Doremon, Naruto, Fairytale, Fruit Basket, adalah antara contoh terbaik. Tapi bagi aku, paling best adalah Fukuchan dan Naruto. Kartun Fukuchan sangat banyak elemen positif!



Elemen mendidik sukan
Jangan pandang rendah dengan cerita kartun. Sesetengah cerita kartun kaya dengan elemen mendidik dalam bidang sukan, tak elemen formal atau tak. Contoh:
a. Bola Kampung: Bola Sepak
b. Prince of Tennis: Tenis
c. Slamdunk: Bola Keranjang



Comel
Aku sukakan apa-apa saja yang comel sebab aku jugak comel. Haha

Sebab-sebab kat atas adalah antara sebab-sebab mengapa aku suka tengok kartun. Boleh diterima?

Korang suka tengok cerita kartun tak?











Read Users' Comments (35)

35 Response to "Kenapa Aku Suka Cerita Kartun?"

  1. IRAH HAJERAH AZMAN says:
    July 1, 2010 at 11:42 PM

    ahak... betol ah, katon ni ada byk tip kekeluargaan

  2. cik panadol says:
    July 1, 2010 at 11:45 PM

    sy addict tgk cartoon phineas and ferb kt disney channel...paling best kalo alih suara jd bahasa melayu...sangat2 klakar....dan setipa episod ada nyanyi2...sangat best!lagu2 tu sy siap buat ringtone sy lg!hahaha

  3. Hidayati Farhan says:
    July 1, 2010 at 11:53 PM

    kartun kegemaran, dulu kini dan selamanya ialah detective conan. klau habis je smpai mengeluhhh, allaaaa habis. hahaha. suka sgt. doremon n shincan pun suka :)

  4. k says:
    July 1, 2010 at 11:55 PM

    suke ngk kartun gak. tp tak suke kt shinchan, mcm tak sesuai dilihat oleh kana2 jer. ehheheh. tp, am more into cartoon film such as shrek, toy stories and UP. oh, citer kartun up ne sgt sedeh. huhuuhu

  5. Ken Wooi says:
    July 1, 2010 at 11:57 PM

    i rarely watch cartoon.. but doreamon is nice! =)

  6. A.I says:
    July 2, 2010 at 12:07 AM

    sukaaaa!
    tp tak byk sgt!
    betol tengok katun sng tak pyh pikir2.
    tengok dramaa??? hancuss masa depan aku.
    hakhak.

  7. semut lelabah says:
    July 2, 2010 at 12:15 AM

    iera hajerah: tau xpe.. banyak mengajar!

    cik penadol: umah aku xde disnye channel.. hehe da ptong

    poyaty: suke juge dengan detective conan. Tapi jarang tengok.. :)

    zam: hehe.. sebab shin chan sangat nakal tapi dia sangat comel! suke juge dengan shrek!

    kenwooi: Doraemon all time faveret dowh.. :)

    aisha: kenape hancuss lak? hahah.. mengarut ek?

  8. Nurul Ayu says:
    July 2, 2010 at 12:50 AM

    aku suka gila cita naruto...sampai abang2 aku pon marah aku sbb tgk cita tu...



    Naruto tu selalu bagi aku semangat...kadang2 sampai boleh nangis..huhu terlampau obses dgn katun..tp mmg best la naruto!!!!

  9. SiHatiMerah says:
    July 2, 2010 at 1:00 AM

    Hehehe..aku pun suka tgk kartun!doraem0n,sinchan dan paling suka tgk oggy&the coakcroches smpai ketawa2 tgk gelagat kartun 2.dulu sabtu mlm je aku kejar masa blik umah nk tgk doraem0n dgn shinchan kt umah dgn adk2,umi kata sama je aku nie dgn adk2..haha.skrg da berkurangan.

  10. Syahira Mansor says:
    July 2, 2010 at 1:10 AM

    tengok hagemaru? hehehehe hari tu sempat undi tak? mesti undi hagemaru neh! HAHAHA

  11. .ShazaSulaiman. says:
    July 2, 2010 at 1:15 AM

    yay!!!ade jgk org tua yg suke katun cam aku!hehe..
    st famly aku mrh aku klo aku tgk katun..aku pedulik hape,jnj aku hepy.kah2x!doraemon,asarichan,fukuchan,ninja boy,shin chan,the wink,hagemaru,sume aku tgk.bykla.haha.smpi adek aku yg muda 2 thn dr aku pn marah aku sbb da tua tp suke tgk katun lgk.haha..ceria2 je klo tgk katun neh..awet muda!haha;DD

  12. Cik Bucken says:
    July 2, 2010 at 1:33 AM

    hagemaru!- bile die wat sengal die, aku pandang budak2 rebina, wat muke jelik..mak bapak hagemaru pon sengal jugak..plg kesian kt kwn die tu..
    phineas & ferb: katon plg bagos ini. mmg bes klu alih bahase mlayu lg,,hahah. yg ni plak kesian kt akak diorg.candas tu, sllu xpat nk ngantoikan diorg
    sponbob: spastik sgt katon nih..~XD

  13. semut lelabah says:
    July 2, 2010 at 1:49 AM

    yue: sama la kita.. aku sangat addict dgn naruto!

    ziela: hahah.. oggy n coakcroches pun sangat best!!!! knpe skrg da dah x sempat ziela?

    syira: yes aku undi hagemaru.. :)

    s: tau xpe.. sebab tue aku nmpk mude dan comel saja.. haha

    cik bucken: kene carik nie cd phineas & ferb.. aku lupa plak pasal spongebob..spongebob pun best juge!

  14. Zulfahmi Abidin says:
    July 2, 2010 at 2:06 AM

    peminat kartoon rupenyer..hehehe..minat la jugak..kadang2 petang2 tgok kt youtube sane..hehe

  15. Nur Suaidah Bachok says:
    July 2, 2010 at 2:20 AM

    aku ekot mood aku. hahaha. kalau rasa bosan gila abeng, memang katon ah aku layan~

  16. semut lelabah says:
    July 2, 2010 at 2:59 AM

    fahmie: yes.. minat.. haha
    nur su'aidah: kalo bosan layan AFC.. (asian food channel).. :P

  17. yayahidayah says:
    July 2, 2010 at 3:13 AM

    sungguh bes layan kartun...ag2 law ninja boy ngn garfield!

  18. SiHatiMerah says:
    July 2, 2010 at 3:28 AM

    Sbb dah xda masa tgk tv=) situasi xsama mcm d umah sendiri.

  19. SiHatiMerah says:
    July 2, 2010 at 3:29 AM
    This comment has been removed by the author.
  20. semut lelabah says:
    July 2, 2010 at 3:56 AM

    ziela: aku blog sambil tgk tibi.. heheh

  21. mrs. fidodido says:
    July 2, 2010 at 8:15 AM

    kita serupa :)
    kt kan berjiwa muda dan maintain muda..hehehe

    karakter katun 2 comey sangat kan :P

  22. cik tomyam says:
    July 2, 2010 at 9:52 AM

    bila tgk gambar hagemaru tringat mak abh cik tomyam mse tuh layan hagemaru sebab da xda crite len kat tb. hahahaha

  23. Umi Nazrah says:
    July 2, 2010 at 9:54 AM

    cita kartun best. sampai sekarang suka :D

  24. Anonymous Says:
    July 2, 2010 at 1:30 PM

    gua suka tengok spongebob, simpson, dan futurama saje. sebab kelakar. nilai nilai macam lu cakap tu gua rase gua prefer nak nilaikan kalau tengok movie instead of cartoons.

  25. dgurlinred says:
    July 2, 2010 at 1:36 PM

    SAMALA KITA BRO!! AWAK BARU NAK MASUK 24.. AKAK DAH NAK MASUK 28!! STIL ADDICT WIT CARTOON!! HEHEHEHE..
    RELES TENSION SEBENARNYA!!..

    SAMPAI SEKARANG BILA G KEDAI BUKU SURE CARI KOMIK SIN CHAN!!.. BILA BACA GELAK SORANG2.. HE HE HE

    JGN RISAU MINAT INI TIDAK MENGAMBARKAN KETIDAKMATANGAN ANDA.. TETAPI MELAMBANGKAN KEPELBAGAIAN MINAT YANG KITA ADA.. SO KEEP IT UP

    P/S: NANTI LEH KONGSI CERITA.. HE HE HE :D

  26. Unknown says:
    July 2, 2010 at 1:54 PM

    suka tgk sinchan...comel sgt2 walaupun nakal...hahahaha...kalau tgk je sure tergelak-gelak...

  27. dak eina says:
    July 2, 2010 at 3:34 PM

    suka playhouse disney ngn sp0ngebob! huhu

  28. semut lelabah says:
    July 2, 2010 at 3:40 PM

    yayahidayah: jngah aku suke ninja boy juge.. huhu

    ieda fidodido: aku dah tua dah.. huhuh.. tp maintain comel la. :)

    cik tomyam: mak ayah ko tgk hagemaru? huhuhu.. layan..

    nazra: samalah kita..

    j.love: nilai tue sama, cuma cara penceritaan saja yang berbeza

    drill_red: hehe.. saya rasa pun saya nnti macam akak juge.. akak ada cerite ape? hehe

    nabilah: shin chan tue all time feveret aku juge.. shin nie sengal, tapi sangat bijak. :P

  29. CIKGU NAMAN says:
    July 2, 2010 at 9:04 PM

    dulu layan naruto..dah tua ni terus stop...hehe

  30. semut lelabah says:
    July 3, 2010 at 1:22 AM

    naman: aku rasa tua nanti pun aku tak akan stop kot selagi cerita naruto tue tak abis. huhuh

  31. Faiz says:
    July 3, 2010 at 3:06 PM

    suka kartun juga..haha..salu tgk kt tv9..haha..dr wonderpet smpai lah spongebob..haha..kdg2 lau ad upin ipin tgk jg..haha...

    p/s : thanks komen.. kt blog..hehe..anyway betul tu pmpuan skrg susa nk cr yg pndai kt dapur..hehe..
    Hit My Latest Update

  32. semut lelabah says:
    July 3, 2010 at 7:51 PM

    faiz: hadoii aku lupa nk mention pasal upin ipin..

    aku tak kisah sama ada my future wife pandai atau tidak kat dapur. yg penting dia mau dan rajin ke dapur. pandai ke tidak tolak ke tepi.. tak kisah.. :)

  33. Anonymous Says:
    July 4, 2010 at 8:33 AM

    hagemaru best! hahaha anak beranak perangai xsenonoh. ;p

  34. Hanys Najib says:
    August 10, 2010 at 3:05 AM

    sgt suke katun TOM n JERRY!
    tgh2 bad mud pon blh gelak2 lg..
    haha

  35. diana says:
    November 9, 2016 at 5:48 PM

    Sebenarnya betul... banyak kartun bagi lebih banyak pengajaran berbanding drama2 tv3 tu..