Merepek Meraban: Loghat Orang Batu Kurau, Perak!


Tengah carik idea untuk hupdate blog sambil tunggu macth World Cup, tetiba terfikir entri nie.. Hahah..

Aku orang kampung.. Tak malu aku katakan yang aku memang asal dari kampung. Kampung aku nun di Batu Kurau Kurau, Perak.

Sebut pasal Batu Kurau, paling popular adalah buah durian. Seriusly aku cakap, buah durian Batu Kurau memang yang terbaek sekali.

Satu lagi yang best pasal Batu Kurau, loghat bahasa yang besh dan unik. Kalau sekali dengar, ala-ala macam cakap Kelantan, tapi bukan. Kalau ikut peribadi, bagi aku loghat bahasa batu Kurau ada sikit kait mengait dengan loghat orang Pattani. Ni cuma pendapat peribadi aku saja.

Contoh dari Facebook member yang jadik bahan.. Sori. Hahaha... (gelak setan)


Sambungan...

Aku x tau nak komen apa.. hahah

Ni aku nak offer korang semua (kecuali orang Batu Kurau), sapa yang dapat translate loghat ni kepada Bahasa Melayu Baku, boley claim kat aku untuk belanja makan hujung bulan bila gaji masuk. Hahaha.. Serius ni!



Read Users' Comments (12)

12 Response to "Merepek Meraban: Loghat Orang Batu Kurau, Perak!"

  1. cik hana says:
    June 12, 2010 at 6:32 PM

    haha...org batu kurau..sma ngn bapak sya..haha dia retila ckp bhsa org ptni niy..sya xreti pon..hahaha egt batu kurau egt DURIAN..haha

  2. semut lelabah says:
    June 12, 2010 at 7:26 PM

    HAHA.. mu kena blaja sya dari bapak mu. ni rei makan durian jae.. tutuh habih sampai abih 2 3 biji sorang mu jae.. hahah

  3. Keretapi says:
    June 13, 2010 at 3:53 AM

    kena wujudkan kamus perak ye untuk memahami apa kome cakap kat sini. heheh.

    tq follow! dah link Cinta Hati Kamu :)

  4. semut lelabah says:
    June 13, 2010 at 5:51 AM

    kome? itu cakap belah perak bahagian lain.. ini batu kurau sangat berbeza.. hehe.. Thanks keep in touch..

  5. fikah © says:
    June 14, 2010 at 1:59 AM

    pertama kali dapat tahu pasal bahasa batu kurau.

  6. semut lelabah says:
    June 14, 2010 at 5:24 AM

    ada la cik fikah.. :)

  7. Syukie says:
    July 13, 2010 at 2:42 AM

    sy lahir kat taiping...faham, tp x heti nk translate kn :P
    tu la dok KL lama sgt, lograt sume da x ada :D

  8. Amy Shizzi says:
    May 9, 2013 at 11:46 AM

    pa yg pyh ngat nya.. translate gi laeh kok mana pong.. pusing2 kok situ gak.. tapi ambo dok ghasa dan percaya, tak dak sapa pon hat kalu yg bukaen org tukugho buleh translate.. payoh wei..ambo baco gelak kediri buleh lae..

  9. Unknown says:
    September 20, 2013 at 3:14 PM

    Sama kok blah baling ja ni..

  10. joe@zul says:
    March 13, 2014 at 6:30 PM

    insyaallah..sy tgh mgumpul data utk bt e-kamus bhasa ptani batu kurau..

  11. joe@zul says:
    March 13, 2014 at 6:31 PM

    insyaallah..sy tgh mgumpul data utk bt e-kamus bhasa ptani batu kurau..

  12. eda says:
    June 11, 2014 at 12:47 PM

    Tukugho dah maju...
    Traficlight pn dah ad....
    Rmai yg dok kat luar tukugho...
    Tp bila rya, beratur keta kat jln nk blik kampung..