MAKNA TERSEMBUNYI STATUS RELATIONSHIP DI FACEBOOK Siri 1

Kamu dan kamu dan kamu semua pasti sangat alert dengan status perhubungan atau relationship rakan-rakan, sedara mara, jiran tetangga, dan jugak musuh di Facebook. Biasanya, updated status misalnya dari status "in relationship" kepada "single" mesti mendapat feedback yang banyak. Banyak yang menasihatkan konon, tapi dalam hati mungkin berkata "padan muka ko, itulah poyo sangat!".

Ok, kali ini aku nak reveal, berdasarkan pandangan serta pemerhatian aku berkenaan makna dan makna tersembunyi status relationship di Facebook.

Ini adalah pandangan peribadi.. :)

Status: Single

Makna

Status single bermakna tunggal, seorang diri atau sebatang kara. Tidak mempunyai hubungan khusus.

Makna tersembunyi:

a. Status single mungkin bermakna atau menunjukkan bahawa seseorang itu tidak laku, dan tiada siapa mahukan beliau.

b. Beliau mungkin seorang yang sangat memilih, dan sangat teliti perhubungan khusus. Beliau juga mungkin masih tidak sedia untuk berhubungan khusus.

c. Mungkin beliau penipu. Jika lelaki, beliau mungkin telah berkahwin tiga, mempunyai anak sedozen, namun berhasrat untuk tambah kuota lagi satu. Beberapa ciri-ciri spesifik akaun Facebook beliau adalah:

-Kawan wanita melebihi 80 peratus bilangan member

-Komen sangat tak banyak di page beliau biarpun kawan ramai.

-Menunjukkan beliau mungkin kaki ayat di chatbox Facebook.

-Akaun Facebook beliau meragukan (biar betul single!)

d. Mungkin sudah couple, tapi masih mahu mencari yang lebih baik.

e. Beliau mungkin tidak suka expose bahawa diri beliau telah ada hubungan khusus. Sebab? Takut kantoi dengan family oleh kerana Facebook sangat mudah mengkantoikan orang.

Status: In Relationship

Maksud:

Mudah. Maksudnya beliau telah memiliki kekasih hati.

a. In Relationship dengan gender berbeza: Normal

b. In Relationship dengan gender sama: Lesbian atau Gay


Maksud Tersembunyi (Mungkin juga tak tersembunyi)

a. In Relationship dengan gender berbeza: Normal

b. In Relationship dengan gender sama: Lesbian atau Gay

c. In Relationship dengan binatang: Bajet comel. Ada jugak status camnie. Jangan memain!
Contoh binatang yang biasa dijadikan mangsa adalah kucing, anjing, hamster, dan arnab.

d. In Relationship tanpa link kepada pasangan: Pasangan tiada Facebook. Atau mungkin juga baru lepas clash, dan lupa nak updated status.

e. Kes istimewa: In Relationship dengan gender yang sama (Wanita Sahaja)
Beliau mungkin tidak mahu diganggu, baru clash, atau terlalu ramai kacau beliau sehingga terpaksa dengan rela hati meletakkan status In Relationship dengan kawan baik wanita beliau. Kes ini tidak dapat diaplikasikan oleh lelaki kerana kalau lelaki buat camnie, memang poyo habis! Senang cerita beliau (lelaki yang buat macam nie) adalah gay.

Status: Engaged

Maksud:

Sangat mudah. Bertunang atau bakal kahwin.

Maksud Tersembunyi

Mungkin baru couple, gedik sangat letak engaged. Tak tersembunyi pun sebenarnya maksud dia. Boleh agak sebenarnya dengan sangat mudah.

Status: Married

Maksud:

Mudah. Telah bernikah secara sah!

Maksud Tersembunyi

a. Ini paling meluat antara yang termeluat sekali la. Belum berkahwin, couple baru setahun dua letak status married. Memang itu hak peribadi anda, tapi perlakuan itu diketahui oleh seluruh dunia dan kawan-kawan anda. Bayangkan kalau putus, sangat malu.

b. Married tanpa pasangan: Pasangan tiada Facebook. Atau mungkin belum kahwin tapi saja gedik letak status married.

Status: In Open Relationship

Maksud:

Lebih mengutamakan kawan-kawan dan jugak persahabatan.

Maksud Tersembunyi:

a. Baru lepas clash, perlukan kawan-kawan di sisi.

b. Enjoy dulu! Tak mau pening kepala.

c. "Aku adalah bebas dan tidak terikat".

Status: It's Complicated

Maksud:

"Sungguh payah nak ditafsirkan hubungan kami ini". (wak lu!)

Maksud Tersembunyi

a. Couple baru lepas gaduh. Konon merajuk!

b. Hubungan yang macam tiada kesudahan. Pendek kata suka hati saja.

c. Masing-masing belum sedia untuk komitmen. Tapi dalam hati ada taman (macam J.Love.. haha sekali lagi aku petik!

d. "Saya sangat kecewa dengan kamu! Tapi saya sukakan kamu!" (masing-masing merasakan seperti ini).

e. "Ini skandal yang aku paling disayangi. Kenapa kami tidak couple?"


Bersambung Siri 2.

Nota kaki:

Status aku: Single. Status anda? Setiap yang drob by di entri ini jika komen wajib kemukakan status hubungan anda di komen!





















Read Users' Comments (39)

39 Response to "MAKNA TERSEMBUNYI STATUS RELATIONSHIP DI FACEBOOK Siri 1"

  1. !!~miss kawaii~!! says:
    July 8, 2010 at 3:06 AM

    status sy...
    in a relationship...
    hahahaha...
    perlu ke cmnie ??
    btw...
    nice n3... ;)

  2. @cik_ezati says:
    July 8, 2010 at 3:17 AM

    wahahaha..nice entry..letak single je lebih mudah kalau tak de couple..yg dh couple tu jgn nk gedik2 mngaku single huhu :p

  3. yayahidayah says:
    July 8, 2010 at 3:54 AM

    perghh ney btol2 mencari neyh ennn...n3 yg sebelom neyh pom berkait rapat bro!

    aku: single

  4. semut lelabah says:
    July 8, 2010 at 4:10 AM

    kawaii: Perluke? Aku tanya ko balik.. :)

    zati: ko tidak melakukan kewajipan ketika singgah di entri ini.. :P

    yayahidayah: Ishh, mana ada. Takde perkaitan langsung. Betul! (percayalah cakap aku nie.. haha)

  5. suhaida shukor says:
    July 8, 2010 at 4:25 AM

    saya ada bf. tapi we both tak buat apa2 status, malah hide. SEBAB. nanti bila gado mula la nak tukar complicated. pastu single. pastu da baek nak in relationship balek. Tym single ramailah org tanya kenapa kenapa? MENGADA (tu bf i nye keje). last2 sekali dia request in relationship, i xapprove2, sampai we decided HIDE.

  6. Anonymous Says:
    July 8, 2010 at 5:26 AM

    hahahaha :D
    LOLS. aku suka entry neh.
    status aku single.
    sebabnya tak laku.
    haa dah senang kot ;P

  7. yantisa says:
    July 8, 2010 at 6:03 AM

    I'm married ... full stop

  8. Aan MI says:
    July 8, 2010 at 8:34 AM

    single single single..
    hahahaks,...(bukan promote diri ye)
    tp mmg meluat laa tgk org yg couple tp ngade2 buat married..
    x jd kawen kang padan muke..

  9. Anonymous Says:
    July 8, 2010 at 8:40 AM

    aku buat status single memula. ramai org cakap aku penipu. last2 sekarang aku buat no status. senang. hahah

  10. nuRuL aZieRa says:
    July 8, 2010 at 9:01 AM

    haha..ziera single, but kat fb hari tu tuka jap in open relationship : meaning tersembunyi...dh jumpa smone yg untuk stok suami bukan main2, juz admire jek...(gedik nye haku!)

    pastu HIDE sebab cam...org sebuk2 tnya dgn sape...ngee =D
    kan kantui la ziera minat kt sape an? =P

  11. she jirah says:
    July 8, 2010 at 10:56 AM

    saya nye status married.
    buat mcm 2 sbb x dew reasons.
    huhuhuu
    tetiba t'tekan married.
    so, biarkn aja. ;)

  12. Nurul Ayu says:
    July 8, 2010 at 11:14 AM

    hoh...nak komen pon ada syarat ka???haha


    status....in a relationship with encik buncit...

  13. Nur Suaidah Bachok says:
    July 8, 2010 at 11:23 AM

    ngahahah! status aku memang single ah kan dulu dan kini. esok2 aku tak tahu lagi :) hehe. sorry lg tak dtg blog anda.

  14. semut lelabah says:
    July 8, 2010 at 11:33 AM

    suhaida shukor: itulah pasal. aku ada mention kan?

    anon: bukan x laku, belum jumpe lagi tue..

    kak yan: best tak kahwin? hahah

    aanz: tau tak pa! Annoy kan?

    azizie: ko playboy kot.. haha

    nurul aziera: apa lagi.. ayat la dia kalo dia baik. susah kot nak carik lelaki baik skerang nieh..

    she jirah: tipuu@! haha

    yue: bukan apa. saja ja snang sikit orang nak komen.. (guna taktik kotor.. hahah)

    ko pun da in relationship ye? memang la ko sama cam j.love dalam hati ada taman. haha

    nur su'aidah: esok2 tetibe dah "married". haha.

    takpa. senang2 datang la..

  15. Un Phat Lee says:
    July 8, 2010 at 2:15 PM

    gua tak letak langsung status kt facebook tu.huhu.
    gua hidekan. B)

  16. Nana Eddy says:
    July 8, 2010 at 8:01 PM

    hak hak... comel2... agak betul.

    time kasih ye sebab rajin lawat blog saya n comment :)

  17. semut lelabah says:
    July 9, 2010 at 12:57 AM

    un phat: hahaha.. lu suka sembunyi-sembunyi ek?

    nana: kalau selalu hupdated, selalu la jenguk sebab aku blogwalking terus dari dashboard..

  18. Unknown says:
    July 9, 2010 at 1:23 AM

    i letak engaged sbb tak nak org kaco.. haha. ;p
    tp Ble ramai tnye betul ke dah tunang,
    so terus hide je.
    wink ~

  19. semut lelabah says:
    July 9, 2010 at 1:26 AM

    haura: so status di hidekan.. hhehe..

    biasa la lelaki. Aku pun tak terkecuali..

  20. Hidayati Farhan says:
    July 9, 2010 at 2:00 AM

    saya letak married dgn best fren. reason sbb damn bored time tuh. efek ke? hehehe. bukan lesbo ye :p

  21. Aina says:
    July 9, 2010 at 2:00 AM

    status : single

    reason :


    b. Beliau mungkin seorang yang sangat memilih, dan sangat teliti perhubungan khusus. Beliau juga mungkin masih tidak sedia untuk berhubungan khusus.

  22. semut lelabah says:
    July 9, 2010 at 2:10 AM

    poyati:

    Tengok point ini under subtopik: e. Kes istimewa: In Relationship dengan gender yang sama (Wanita Sahaja)

    "Beliau mungkin tidak mahu diganggu, baru clash, atau terlalu ramai kacau beliau sehingga terpaksa dengan rela hati meletakkan status In Relationship dengan kawan baik wanita beliau. Kes ini tidak dapat diaplikasikan oleh lelaki kerana kalau lelaki buat camnie, memang poyo habis! Senang cerita beliau (lelaki yang buat macam nie) adalah gay"

    hahaha..

    alisha: nanti anda akan besedia apabila anda jumpa "dia"..

  23. SiHatiMerah says:
    July 9, 2010 at 2:38 AM

    a. Status single mungkin bermakna atau menunjukkan bahawa seseorang itu tidak laku, dan tiada siapa mahukan beliau.(OmG!ini betul,hahaha)
    c. In Relationship dengan binatang: Bajet comel. Ada jugak status camnie. Jangan memain!
    Contoh binatang yang biasa dijadikan mangsa adalah kucing, anjing, hamster, dan arnab.(yg nie bkn bajet comel tp SENGAL)
    Married tanpa pasangan: Pasangan tiada Facebook. Atau mungkin belum kahwin tapi saja gedik letak status married.(Oo bkn gedik tp xnk di flirt dg lelaki yg x disukai)
    c. "Aku adalah bebas dan tidak terikat".(yeah!hahaha..bleh plak mcm tu)

    d. "Saya sangat kecewa dengan kamu! Tapi saya sukakan kamu!" (masing-masing merasakan seperti ini).(suka status nie,haha)

    status fb-single-married-complicated..(*_*)

  24. Unknown says:
    July 9, 2010 at 5:17 AM

    ehemmm
    saye single
    wakawaka...
    tp tgk tafsiran open relationship tu mcm best
    nak tuka status lak la
    hehehe

  25. Anonymous Says:
    July 9, 2010 at 11:50 AM

    pening gua bace entri ni.

    gua punya status, sama ada single or in a relationship, or in an open relationship (ini bila dah break dgn ex bf tapi masih susah nak let go so masih contact dengan dia tapi bukan exactly dalam relationship)


    ha jujur tak gua?

  26. Pinky Pixie says:
    July 9, 2010 at 11:58 AM

    entry yang best.siap ade tersurat n tersirat plak tu. hehe
    yatie letak status single. sebabnya penat tukar status kalo tibe2 gaduh. haha. macam cinta on-off plak.

  27. Cik Bucken says:
    July 9, 2010 at 1:21 PM

    ngahahaha~XD aku klaka skiet yg tetibe tuka its complicated pastu jd open relationship, jap gi married balik.cam poning yo~
    hehehe
    aku?-tgk sundiri kt pesbuk aaa..hahhaa

  28. miss lolly a.k.a luvfareda says:
    July 9, 2010 at 2:25 PM

    married !

    tapi married ngan pompuan. boleh ?

    keke*

  29. semut lelabah says:
    July 9, 2010 at 5:08 PM

    sihatimerah: tukar2.. macam bahaya je.. huhuhu

    ery farieha: suka-suka lak nak tukar ek? hahah

    j.love: lu memang jujur. Dalam amsa yang sama, wa tau lu jugak banyak kali jiwang.. haha

    pinqie: so ramai la yang tetipu dengan status ko kan?

    cik bucken: sesuka hati je tukar yer.. orang pun tertanya-tanya

    miss lolly: haha.. married ngn pompuan? camna tue? wakakaka

  30. hamzah ian says:
    July 9, 2010 at 6:48 PM

    pergh.. mcm2 status gua tngk kat fesbuk

  31. semut lelabah says:
    July 9, 2010 at 8:58 PM

    hamzah: apa status ko?

  32. semut lelabah says:
    July 10, 2010 at 6:03 AM

    mas: mane ada gedik.. expose mistik je. haha.

    hohohoh.. memang. tapi aku malas nak hangen sangat sebab masa aku clash dulu, status fb aku tersangatlah jiwang sampai aku rasa nak delete je akaun fb tue.

    hahah..

  33. rhapsody LiN says:
    July 13, 2010 at 7:20 AM

    hahahah~

    ko ni bgus lah! out spoken ;)

    status aku : single. sb aku memang single!hehe..


    tp mlm td baru aku hide status., ape mksudnye tu?? :p

  34. kazuya3567 says:
    October 2, 2010 at 5:48 PM

    status sy single...agknye mmg xlaku kot...hahahaha

  35. kazuya3567 says:
    October 2, 2010 at 5:48 PM

    status sy single...agknye mmg xlaku kot...hahahaha

  36. Unknown says:
    July 24, 2012 at 10:29 AM

    http://malaysiaterjah.blogspot.com/2011/02/maksud-sebenar-im-open-relationship-di.html

  37. nurul Says:
    August 14, 2012 at 2:59 PM

    ahaha.. mcm kne than at airport laa~
    single yaw..

  38. Harith Anwarz says:
    April 5, 2016 at 5:00 AM
    This comment has been removed by the author.
  39. Harith Anwarz says:
    April 5, 2016 at 5:03 AM

    Its complicated ... Sbb x tahu skrg tgah couple atau x... X brtgur lama.... Gantung x brtali..... Maybe dah bleh ltak status single... X pun cri jew awek kt sni yg single.... Bleh trus ltak in a relationship... Huhu