KENAPA AKU MENULIS?

Ada dapat komen anonymous tadi. Pedih jugaklah ayat beliau. Sentap jugak aku. Tapi aku hargai pendapat beliau. Setiap orang ada pendapat masing-masing dan aku memandang setiap pendapat itu ada nilai harganya.

Kenapa aku menulis?

Persoalan yang sangat ringkas. Terkadang aku keliru. Tapi keliru itu tidak buat aku terkesima.

Aku ringkaskan supaya korang semua tak menyampah nak baca.

Berkongsi
Aku suka kongsi. Setiap apa yang jadi dalam hidup aku, aku rasa pengajaran untuk diri aku. Kalau tak jadi pengajaran sekalipun, pengalaman yang buatkan aku lebih kuat hadap masa depan.

Pengalaman manis seronok kita kongsi.

Pengalaman pahit kita kongsi untuk kita ketawakan diri kita.

Kadang-kadang ketawakan diri sendiri sangat best. Tak percaya?

Mengingat
Apa cuma mengingatkan diri aku. Setiap apa yang aku tulis adalah arkib peribadi peringatan kepada diri aku.

Aku bukan betul
Aku bukan sentiasa betul. Dan orang lain berhak menilai. Sila betulkan aku kalau aku salah. Aku menulis sebab ingin diri aku diperbetulkan.

Tambah pengetahuan
Nak menulis bukan senang. Kalau aku, aku lebih suka memerhati dan kemudian tulis.

Jadi berbeza
Dikalangan kawan-kawan selingkungan aku, aku rasa cuma aku saja yang menulis. Terlalu suka jadi berbeza. (Aku memang berbeza kot. Ramai cakap aku comel. Haha..)

Berleter?
Aku jenis yang suka bercakap. Bercakap banyak buat aku rasa aku tidak "cool". Menyuarakan mendapat melalui penulisan bukan berleter. Menulis adalah tentang memerhati, memahami, dan mentafsir.

Berkawan
Kawan-kawan di blog berbeza dengan kawan-kawan dengan di Facebook, atau Friendster. Tagged? Tak penah buat.

Kawan-kawan di blog menghargai aku dengan cara yang berbeza.

Terima kasih.

Berkahwin
Tiada kena mengena. Hahaha..

Nota Kaki:

Kekeringan idea untuk Novel Cinta Hati Kamu. Dalam otak asyik fikir kerja-kerja dan kerja saja. Macam mana?





Read Users' Comments (21)

21 Response to "KENAPA AKU MENULIS?"

  1. cik shabah says:
    July 12, 2010 at 1:40 AM

    "Berkahwin
    Tiada kena mengena. Hahaha.."

    #wah..cik shabah ske betoi sebab yang kat atas tuh.ahaks:p

  2. nuRuL aZieRa says:
    July 12, 2010 at 1:48 AM

    =)

  3. Pinky Pixie says:
    July 12, 2010 at 2:14 AM

    nak beri pendapat itu boleh, tp mengapakah perlu gunakan identiti anon. haha.. smpi skrang masih berfikir. =)

  4. semut lelabah says:
    July 12, 2010 at 4:54 AM

    suhai: akan aku check..

  5. semut lelabah says:
    July 12, 2010 at 4:57 AM

    nurul aziera: :P

    cik shabah: aku juga ketawa bahk-bahak bila tulis menda alah itu.. haha..

    pinky pixie: takpe.. :)mungkin anon mahu bergurau..

  6. azimask says:
    July 12, 2010 at 8:37 AM

    :D.. tak pa.. janji hati puas... pedulikkan kata orang.. :D yg penting jadik diri sendiri :D

  7. Umie Nadhirah says:
    July 12, 2010 at 9:00 AM

    Emk.. kawan diblog,kite kenal erat2..^__^ sebab kite follow daily life dorang..Blog lg best dr FB :)

  8. yayahidayah says:
    July 12, 2010 at 9:42 AM

    Berkahwin
    Tiada kene mngena.

    ahahahahah..
    mcm xdew motif plak!

  9. Makbed says:
    July 12, 2010 at 10:54 AM

    kenapa ngan komen tu? awat tak publish... nak bace gak. sungguh tak hormati org yg bagi komen, dah le pakai anonimes..


    p/s aku lak yg sentap.

  10. azlina says:
    July 12, 2010 at 12:14 PM

    salam hafiz...

    berkongsi membuatkan kita merasa lebih di hargai dan menghargai antara satu sama.. lain..

    ketandusan idea...
    bagi akk..
    kalau dapat lepas solat subuh dan zikir..berjalan menyusuri pantai..sebelum mentari pagi menjelmakan diri..saat itu jiwa terasa amat tenang menyaksikan alam ciptaan illahi yg maha agung...

  11. semut lelabah says:
    July 12, 2010 at 1:35 PM

    mimie: kena pedulik jugak kata orang. takut nanti dikata bodoh sombong..

    umie nadhirah: aku setuju. blog lebih best dari fb..

    yayahidayah: tah hapa-hapa aaku ni kadang-kadang.. :)

    simawarhitam: segan la nak publish.. hehe

    azlina: lepas solat subuh tue ok.. bab tepi pantai ke, matahari terbit ke, terbenam ke dah tak sempat sekarang..

  12. n4dh!3r4 says:
    July 12, 2010 at 1:41 PM

    amek komen2 yg negatif tu sebagai positif.. ini blog kita.. biar la kita nak tulis apa pun.. kalau suka baca, kalau tak suka bleh blah. haha~

  13. Mellyana Sara says:
    July 12, 2010 at 1:59 PM

    :)

    ngee~ di awal dulu dah kene macam nie...amik yang positif ya...

    menulis tu kan best...sebab itu semua dari pemerhatian kita,pengalaman kita,dan tafsiran kita lihat di sekeliling kita.

  14. Nur Suaidah Bachok says:
    July 12, 2010 at 2:11 PM

    wahhhh kamu dah ada anoy kah!

  15. semut lelabah says:
    July 12, 2010 at 3:58 PM

    nadhira: kalau tak suka pun xpe...

    camelia: betul setuju 110 peratus

    Nir su'aidah: bukan semua orang suka kat kita kan..

  16. Anonymous Says:
    July 12, 2010 at 4:15 PM

    gua berblog simply untuk blabbing.

  17. Cik Lily Putih says:
    July 12, 2010 at 5:39 PM

    hapiz,
    best kan berkongsi cerita dalam blog nie kan? at least kite boleh sampaikn ilmu kat orang lain. betul tak?

  18. semut lelabah says:
    July 12, 2010 at 11:03 PM

    j.love: lu memang suka blabing beb... haha.. :)

    ciklily: betul tue kak..

  19. ijat_asni says:
    July 12, 2010 at 11:29 PM

    .selamat menulis.
    hee

  20. rhapsody LiN says:
    July 13, 2010 at 6:56 AM

    sebijik mcm lin :

    1=
    Tambah pengetahuan
    Nak menulis bukan senang. Kalau aku, aku lebih suka memerhati dan kemudian tulis.

    2=
    Berleter?
    Aku jenis yang suka bercakap. Bercakap banyak buat aku rasa aku tidak "cool". Menyuarakan mendapat melalui penulisan bukan berleter. Menulis adalah tentang memerhati, memahami, dan mentafsir.

    3=
    Berkawan
    Kawan-kawan di blog berbeza dengan kawan-kawan dengan di Facebook, atau Friendster. Tagged? Tak penah buat.

    Kawan-kawan di blog menghargai aku dengan cara yang berbeza.
    =)

  21. semut lelabah says:
    July 13, 2010 at 8:55 PM

    lin: hohoho.. gitu...